Veelgestelde vragen


Algemeen:

Hoe werkt Dora Dora?

Dora Dora hulp aan huis is een one-stop-shop, één compleet online platform voor het koppelen van huishoudens en gescreende hulpen. U kunt hierbij denken aan schoonmaaksters, strijksters, tuinhulpen, klushulpen, (ouderen) buddy’s, kookhulpen, kinder- en dierenoppas. Voor slechts € 13,95 per uur heeft u een ervaren en gescreende hulp bij u uit de buurt. Wij hebben in Nederland zelfstandige hulpen geselecteerd die onder toepassing van de regeling dienstverlening aan huis hun diensten aanbieden. Alle hulpen die zich aanmelden op ons platform doorlopen een uitgebreide screening, daarnaast kunt u na iedere afspraak de hulp beoordelen. Dit alles om u de beste ervaring te bieden op gebied van hulp aan huis. Het maken van een boeking is erg eenvoudig:

1. Selecteer uw plaats, kies een dienst en kies hoelang u wilt dat de hulp langskomt.
2. Kies uit de mogelijke momenten een datum en tijd.
3. Vul uw persoonlijke gegevens in, kies de regelmatigheid van de hulp en verstuur uw aanvraag.
4. Zodra uw aanvraag is geaccepteerd, ontvangt u een bevestiging en zal de hulp op de afgesproken datum en tijd bij u aanwezig zijn.
5. U kunt gaan genieten. U betaalt pas na afloop per automatische incasso of bankoverschrijving.

Welke diensten kan ik afnemen?

Schoonmaakster, Strijkster, Tuinhulp, Klushulp, Kookhulp, (ouderen) Buddy, Kinderoppas en Dierenoppas.

Wat zijn de kosten per uur?

 U betaalt slecht € 13,95 per uur. Dit is inclusief 8% vakantietoeslag, vakantie- en ziektedagen en koppelingskosten. U betaalt ons overigens niets op het moment dat u zich aanmeldt, u betaalt pas op het moment dat de hulp bij u gewerkt heeft. Wanneer wij niemand vinden die aan de door u opgegeven wensen voldoet, betaalt u dus niets. Pas vanaf het moment dat de hulp daadwerkelijk bij u aan het werk gaat, betaalt u het uurtarief van € 13,95.

Kan ik ook een hulp aanvragen met een PGB?

  Op dit moment is het niet mogelijk om met een PGB diensten af te nemen via Dora Dora hulp aan huis.

Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben met de hulp of als er geen ‘klik’ is?

Het kan gebeuren dat het minder goed klikt tussen u en de hulp of dat de hulp niet aan uw verwachtingen voldoet. U heeft bij ons altijd recht op een nieuwe of vervangende hulp als deze beschikbaar is.

Kan ik op een andere dag kennismaken?

Het kan natuurlijk voorkomen dat u niet aanwezig kan zijn als de hulp voor het eerst bij u komt werken. U kunt kan op een andere dag een kennismaking met de hulp inplannen, hiervoor wordt wel éénmalig €13,95 in rekening gebracht.
Hoe doet u dat een aanvraag met kennismaking vooraf?:
1. U plaats via ons aanvraag systeem een aanvraag voor de dag dat de hulp de werkzaamheden moet uitvoeren, u geeft bij de opmerkingen op dat u graag van tevoren kennis wil maken.
2. Nadat de hulp de aanvraag heeft geaccepteerd ontvangt u de contact gegevens van de hulp. U kunt dan contact opnemen met de hulp om een kennismaking in te plannen.

Wat is een gescreende hulp?

 Iedere hulp moet bij Dora Dora een uitgebreide aanmeldingsprocedure doorlopen voordat hij/zij van het platform gebruik kan maken. Tijdens de aanmeldingsprocedure worden aan de hand van een CV de werkervaring en motivatie besproken en wordt er gekeken of de juiste kennis in huis is op de werkzaamheden uit te voeren, daarbij is een goede beheersing van de Nederlandse taal natuurlijk essentieel. Daarnaast dient de hulp altijd een verklaring omtrent het gedrag te overhandigen. 

Moet ik thuis zijn als de hulp komt?

 Voor de eerste keer raden wij aan dat u aanwezig bent om kennis te maken met de hulp. Het is dan handig om het huis te laten zien en instructies te geven. Daarna kan de hulp zelfstandig aan het werk en is het niet nodig om aanwezig te zijn. Als u niet thuis bent, neem dan contact met uw hulp op om af te spreken hoe hij/zij binnen kan komen.  

Is €13,95 ook echt €13,95?

Ja, €13,95 per uur is ook echt € 13,95 per uur. Hierin zitten alle kosten zoals de verdiensten voor de hulp, btw en ook de kosten voor koppeling.

Hoe neem ik contact op met de hulp?

 Wanneer de hulp de aanvraag heeft bevestigd, ontvangt u via een email de gegevens van de hulp. Door middel van deze gegevens kunt u contact opnemen met de hulp. 

Welke spullen moet ik in huis hebben?

 Vindt hier een lijst met alle spullen die nodig zijn om de werkzaamheden zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Zetten jullie zowel mannen als vrouwen in voor alle diensten?

Ja, alle werkzaamheden kunnen zowel door een man als een vrouw worden uitgevoerd, wij maken hier geen onderscheid in.

Hoe werkt het aanvraagproces?

Wanneer u een hulp aanvraagt, wordt er een verzoek gestuurd naar een hulp in uw omgeving. Wanneer de hulp de aanvraag accepteert, krijgt u de gegevens van de hulp. Zo kunt u eventueel contact opnemen met de hulp. Mocht de hulp de aanvraag niet kunnen aannemen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om samen met u te kijken naar een oplossing. Op de afgesproken datum en tijd zal de hulp bij u aanwezig zijn om de werkzaamheden uit te voeren. De hulp geeft uiterlijk aan het einde van de maand zijn/haar uren door aan Dora Dora hulp aan huis. Daarna zult u een factuur ontvangen die u per automatische incasso of bankoverschrijving kunt betalen. 

Wat is de regelgeving dienstverlening aan huis?

De hulpen die via het platform van Dora Dora worden gekoppeld, werken onder toepassing van de regelgeving dienstverlening aan huis. Lees hier meer over deze regeling.

Wat is het verschil tussen Dora Dora en een schoonmaakbedrijf of thuiszorg organisatie?

 Dora Dora is geen schoonmaakbedrijf of thuiszorg organisatie, wij zijn een online platform dat particulieren verbindt met hulpen. Wij selecteren met een uitgebreide procedure de hulpen,  zo kunnen wij voor u een geschikte hulp vinden die aan uw wensen voldoet en op de dag en tijdstip dat voor u het beste uitkomt. Daarnaast kunt u – en wij – een hoop particuliere hulpen aan (extra) werk helpen.

Wanneer u heeft besloten om een hulp af te nemen via Dora Dora wilt u natuurlijk het liefst dat hij of zij dat zo goed mogelijk doet, maar hoe krijgt u dat voor elkaar?

1. Zorg dat u alle spullen voor de werkzaamheden in huis heeft. U kunt de benodigdhedenlijst hier vinden.
2. Spreek duidelijk samen af wat er gedaan moet worden en op welke manier u dat graag wilt (Schrijf dit op, dan kunnen de hulp en u altijd terug lezen wat er afgesproken is.)
3. Als er spullen of dingen zijn waar extra of speciale aandacht voor nodig is, vertel dit dan (denk b.v. aan allergieën, marmeren vloeren of houten spullen die met een speciaal middel moeten worden schoongemaakt, aan uw hardstenen aanrecht die niet met bleek- of zuurmiddel of andere agressieve middelen in aanraking mag komen.)
4. Hoe duidelijker u afspraken maakt, hoe meer de hulp aan uw wensen kan voldoen. Vraag aan de hulp om na de werkzaamheden alles weer netjes op dezelfde plek terug te zetten, dat voorkomt ergernis. Wij kunnen dan ook niet genoeg benadrukken dat u aan het roer staat en moet aangeven wat u wilt.

Kan ik ook zakelijk bij Dora Dora afnemen?

Nee, Dora Dora hulp aan huis is een particulier platform. De hulpen werken via de regeling dienstverlening aan huis, hierdoor kan de hulp niet voor zakelijke doeleinden bij u komen werken.
  Boeking:

Kan ik meerdere hulpen tegelijk aanvragen?

U kunt in 1 losse aanvraag niet meerdere hulpen/diensten selecteren. U dient dan een nieuwe aanvraag te plaatsen.

€13,95 per uur all-in?

 U betaalt slecht € 13,95 per uur. Dit is inclusief 8% vakantietoeslag, vakantie- en ziektedagen. U betaalt ons overigens niets op het moment dat u zich aanmeldt, u betaalt pas op het moment dat de hulp bij u gewerkt heeft. Wanneer wij niemand vinden die aan de door u opgegeven wensen voldoet, betaalt u dus niets. Pas vanaf het moment dat de hulp daadwerkelijk bij u aan het werk gaat, betaalt u het uurtarief van € 13,95.

Kan ik mijn hulp een sleutel geven?

Natuurlijk kunt u de hulp een sleutel geven. Veel van onze klanten geven hun sleutel aan de hulp als zij een terugkerende hulp hebben. U kunt eventueel een sleutelcontract met uw hulp afsluiten, een voorbeeld kunt u hier vinden.

Ik heb online een aanvraag gedaan, wat gebeurt er nu?

U ontvangt van ons een bevestiging dat u een aanvraag heeft gedaan. Op het moment dat de hulp de aanvraag heeft geaccepteerd, krijgt u van ons een email met de bevestiging en de gegevens van de hulp. Het kan heel soms gebeuren dat de hulp niet op de aangevraagde dag en tijdstip kan. Wij nemen dan contact met u op om samen met u te kijken naar een oplossing. 

Ik heb geen email ontvangen?

Als u geen email van ons heeft ontvangen kunt u contact opnemen met Dora Dora. Vindt hier onze contactgegevens.

Hoelang van tevoren moet ik een hulp aanvragen?

  U kunt bij ons tot 3 dagen (72 uur) voor de afspraak een hulp aanvragen.

Kan ik een hulp aanvragen voor morgen?

Helaas is dit niet mogelijk.

Spreekt mijn hulp Nederlands ?

Ja, alle hulpen spreken Nederlands.

Hoeveel uur moet ik minimaal afnemen?

De minimale afname tijd voor een aanvraag is 2 uur. 

Op welke dagen en tijden kan ik een hulp aanvragen?

  Bij Dora Dora kunt u telefonisch van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 12:00 uur een aanvraag plaatsen. Via onze website kunt u altijd een aanvraag plaatsen. De hulpen geven zelf aan op welke dag en tijdstippen zij kunnen werken. Wanneer iemand bij u in de omgeving beschikbaar is, kunt u dit zien tijdens de aanvraag. 

Eenmalig, wekelijks of tweewekelijks?

U kunt kiezen tussen eenmalige, wekelijkse of tweewekelijkse hulpen. Wanneer u kiest voor wekelijkse of tweewekelijkse hulp zorgen wij dat een vaste hulp bij u wordt ingedeeld. Komt een ingeplande afspraak een keer niet uit voor u of de hulp, dan kunt u dit met elkaar bespreken. U betaalt alleen als de hulp heeft gewerkt.

Moet ik zelf voor de benodigdheden zorgen?

Ja, u dient zelf zorg te dragen voor de benodigdheden. Dit kan ook betekenen dat u voor de financiële middelen zorgt en dat de hulp de middelen en spullen koopt. Vindt hier een lijst met geadviseerde benodigdheden.  

Wat gebeurt er als mijn hulp ziek is?

 Meestal spreekt u met de hulp af dat de hulp op een andere dag langskomt om de uren in te halen. Indien de hulp langdurig ziek is, kunt u bij ons een nieuwe hulp aanvragen. Dit is natuurlijk gratis.

Mijn hulp gaat op vakantie, wat nu?

 Als uw hulp op vakantie gaat zal hij/zij dit aan u doorgeven. U kunt dan als u dit wilt via het aanvraagformulier een eenmalige aanvraag plaatsen voor de dagen dat u vervanging wilt. 

Mijn hulp is niet komen opdagen, wat nu?

 In een enkel geval kan het voorkomen dat de hulp niet komt opdagen, neemt u in dat geval alstublieft telefonisch contact op met de hulp. U kunt haar vragen wat er aan de hand is en een andere afspraak met haar of hem maken. Indien u er niet uitkomt met de hulp, neem dan gerust contact op met ons.  

Wanneer er schade is veroorzaakt door de hulp, wie is er dan aansprakelijk?

U bent verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving. Mocht het zo zijn dat de hulp toch schade oploopt ondanks uw voorzorgsmaatregelen, dan kan u dit aangeven bij uw aansprakelijkheidsverzekering. Wij adviseren u contact op te nemen met uw verzekering mocht u hierover vragen hebben. Daarnaast kan het voorkomen dat de hulp per ongeluk interieur of andere eigendommen van u beschadigt. Dit valt onder uw aansprakelijkheid en kan u vaak aangeven bij uw inboedelverzekering.
Betaling:

Wanneer krijg ik de factuur?

De factuur krijgt u aan het begin van de volgende maand. 

Wat zijn de kosten per uur?

 U betaalt slecht € 13,95 per uur. Dit is inclusief 8% vakantietoeslag, vakantie- en ziektedagen en koppelingskosten. U betaalt ons overigens niets op het moment dat u zich aanmeldt, u betaalt pas op het moment dat de hulp bij u gewerkt heeft. Wanneer wij niemand vinden die aan de door u opgegeven wensen voldoet, betaalt u dus niets. Pas vanaf het moment dat de hulp daadwerkelijk bij u aan het werk gaat, betaalt u het uurtarief van € 13,95.

Hoe betaal ik de factuur?

U kunt de factuur per automatische incasso of bankoverschrijving betalen aan Dora Dora hulp aan huis. Betalen met cash is niet mogelijk. 

Waarom een automatische incasso?

Dora Dora heeft een kassiersfunctie, dit betekent dat wij de hulp pas kunnen uitbetalen wanneer u betaald heeft. Door te werken met een automatische incasso kunnen wij de hulpen op één vaste dag uitbetalen, zo weet de hulp waar hij/zij aan toe is, daarnaast biedt het u gemak en veiligheid.  

Kan ik mijn hulp contant betalen?

Nee.

Is het mogelijk om de factuur per post te ontvangen?

Uiteraard is dat mogelijk, wij brengen dan wel per verstuurde factuur € 1,- portokosten in rekening. 

Er zit een fout in de factuur?

Als er een fout in de factuur zit, kunt u contact opnemen met Dora Dora hulp aan huis. Kijk hier voor onze contactgegevens. 

Hoe werkt de betaling, urenregistratie en ziekte?

De hulp houdt zelf een urenregistratie bij. Iedere maand versturen wij per email aan u een factuur van de gewerkte uren. Na het ontvangen van de factuur kunt u zelf kijken of de factuur klopt. Klopt de factuur niet, dan kunt u contact opnemen met Dora Dora. De factuur dient u aan Dora Dora te betalen per automatische incasso of bankoverschrijving. Het salaris van de hulp is inclusief 8% vakantietoeslag, reiskosten, vakantie- en ziektedagen. Bij ziekte of vakantie van uw hulp raden wij u aan om in overleg met de hulp een inhaaldatum in te plannen. Wanneer dit niet mogelijk is, betaalt u geen kosten voor de niet doorgaande werkzaamheden.  

Hoe kan ik mijn hulp beoordelen?

  U krijgt u na iedere afspraak een email om uw hulp te beoordelen.  

Wat als de afspraak niet kan doorgaan?

Het kan natuurlijk gebeuren dat een afspraak niet kan doorgaan, dit kunt u overleggen met uw hulp. Is dit uw eerste afspraak, dan kunt u contact opnemen met de hulp om de afspraak te verzetten naar een andere dag of de aanvraag via Dora Dora te annuleren. Als u korter dan 48 uur voor de afspraak de aanvraag annuleert, moeten wij u de kosten voor de geboekte uren in rekening brengen, om de hulp te compenseren.

Worden de werkzaamheden 'wit' verricht?

Ja, Dora Dora geeft aan het einde van het jaar de gegevens en verdiensten van alle hulpen door aan de Belastingdienst. Hierdoor is de Belastingdienst op de hoogte van de verdiensten van de hulp en zijn ‘zwarte’ werkzaamheden niet mogelijk.

Kan ik de kosten van de hulp aftrekken van mijn inkomsten?

U kunt de kosten voor een hulp aftrekken van uw inkomsten als u zelf de werkzaamheden niet meer kunt uitvoeren door ouderdom, ziekte of een handicap. U kunt dan gebruikmaken van de regeling extra uitgave (gezins)hulp. Deze regeling maakt het mogelijk de kosten voor de hulp vanaf een bepaald drempelinkomen af te trekken van uw inkomsten. U behoudt daarnaast het recht op een eventueel persoonsgebonden budget (PGB) of maatschappelijke ondersteuning van de gemeente.
Werken bij Dora Dora hulp aan huis:

Hoe kan ik mij aanmelden als hulp via Dora Dora hulp aan huis?

Klik hier om je aan te melden als hulp bij Dora Dora hulp aan huis. 

Hoeveel verdien ik als hulp?

Als hulp ga je als particuliere hulp aan de slag bij particulieren. Je zult werken onder de regeling dienstverlening aan huis. Door deze regeling ontvang je een bruto vergoeding van € 12,- per uur.